Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Učitelka mého života

Jsou lidé, kteří vám navždy zůstávají v paměti. Jsou lidé, vedle kterých hodně vyrosteme. Jsou lidé, kteří nám věří, že jednou skutečně dospějeme. 

Byl jsem kluk, pro kterého neexistovala žádná pravidla. Nechtěl jsem se podřizovat autoritám, měl jsem pocit, že já nejlíp vím, co je pro mne dobré. Jak moc jsem se mýlil!

Změnu v mém myšlení odstartovala jedna úžasná žena. Nevěřil bych, jak moc mi dokáže otevřít oči člověk, který mne má rád a zároveň mi nastavuje jasné hranice. Můj život mi začal dávat najednou mnohem větší smysl. 

Zjistil jsem, že život potřebuje pravidla. Že řád, který mi stanoví určité mantinely, mi dává stabilitu a pevnost. Mohl jsem se konečně o něco opřít. Byl to odhodlaný a energický postoj naší skvělé učitelky.

Doma jsem byl vychovávaný sice přísně, ale opora, emoční blízkost a jasně daná pravidla tu nebyla. Jen příkazy a názor, který mi byl předkládán, jako správný. Cítil jsem, že něco není v pořádku. Nebyl jsem si jistý sám sebou, neboť pravda byla někde venku a nikdo se neptal, jak se cítím, ani jak to vidím. Nebyla brána v potaz moje osobnost. 

Paní učitelka však měla úplně jiný pohled. Ke každému žákovi zaujala ryze individuální, přátelský přístup, do jejích metod učení jsem se úplně zamiloval. Změnilo mi to diametrálně život. 

O co přesně šlo? Tak zaprvé. Může být neadekvátní mé chování, ale já sám nejsem špatný. Mohu se přece změnit. Sám si dojdu k přesvědčení, že potřebuji nápravu. Že mám chybně nastavený žebříček hodnot, nejsem dostatečně zodpovědný, dost možná jsem často nepřítelem sám sobě. 

Učila nás všechny, abychom se měli více rádi. A nedali na hodnocení ostatních, abychom se naučili reflektovat své chování sami. Abychom se rozhodovali v důležitých věcech sami za sebe, abychom byli sebevědomější. 

Byla první autorita, která si opravdu zasloužila upřímný respekt. Učila vlastním příkladem. 

Vymýšlela zajímavé formy výuky, kdy jsme si jako děti připadaly rovnocenné, byla úžasně spravedlivá a ochotná nám nejen porozumět, všechno nám znovu a znovu vysvětlit, ale dala současně i na náš názor a to mi přinášelo uspokojení, měl jsem radost, že mne někdo bere opravdu vážně. Pak jsem byl ochoten brát vážně i ji, nemusel jsem sloužit falešné autoritě, čemuž jsem se dříve velmi vzpíral. 

Naučila mě brát v potaz cizí názor a nad věcmi více přemýšlet. Ukázala mi, jak lze pomoci slabším žákům a jak se mohu učit od schopnějších. Byla tak neochvějná ve svých přesvědčeních, že jsme všichni cítili, jak nás touží někam dovést a má s námi ty nejlepší úmysly.

Kreslila každému zvlášť myšlenkovou mapu, kde se jako žáci nacházíme, kam jdeme, čeho bychom měli dosáhnout a za jakých podmínek. Velmi sledovala, jaké kdo má schopnosti a podle toho určovala cíle. Každý žák šel svým tempem. Probouzela v nás samostatná řešení úkolů a spousta z nás měla individuální plán učiva. I známkování probíhalo trochu jinak. Dokázala přihlédnout k daným možnostem a talentům žáka. Její oči byly neskutečně vlídné a shovívavé, přitom přísné a neústupné, bylo-li třeba. Nedala nám nic zadarmo. Všechno jsme si museli zasloužit. 

Paní učitelka měla zkrátka dar učit. Promýšlela do sebemenších detailů cíl i průběh výuky a bylo to znát. Naučila nás správně zhodnotit naši životní cestu. Měli jsme v ní skvělý vzor. Vždy byla velmi připravená a ochotná nám se vším pomoci.

Vyzařovala pevnost a sílu, která nám roky svítila na cestu. 

Dnes, když mám už svůj život, hodně často na ni vzpomínám. Dala mi víc, než kterýkoli jiný dospělý. 

Moje děti učím, aby se nikdy nebály vyjádřit svůj názor a jsem na ně pyšný, že jsem jim byl schopen předat to, co druzí svým dětem třeba předat nedokázali. 

Díky Vám, má nejlepší paní učitelko!

 

 

Autor: Eva Sádecká | středa 20.7.2022 21:31 | karma článku: 8,50 | přečteno: 296x
  • Další články autora

Eva Sádecká

Cesta za duhou

Slunce volá tě, jsi volná, zastav se. A hupky, dupky, jedna nožka za druhou, vesele jdeme za duhou...

20.4.2024 v 8:44 | Karma: 0 | Přečteno: 16x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Malování

A kdo ti brání? Tolik štětců a barev co je k mání! Připrav si velký stůl, malířské plátno, paletu. Vím, že máš obraz v srdci, to se nepletu...

20.4.2024 v 2:22 | Karma: 0 | Přečteno: 14x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Očekávání

Tušení se potvrdilo? Za maskou chvály pokušení stálo? Čekalo v povzdálí? Až bude moci udeřit? Třpytky z karnevalu zůstaly na zemi?

20.4.2024 v 1:30 | Karma: 0 | Přečteno: 25x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Pampeliška

Vítr rozfoukal všechny padáčky? Kde je konec pampelišky? V každém chmýří kouká na nás z výšky. Dotýká se nebe, než spadne na zem? Ticho ji léčí novým obrazem?

19.4.2024 v 14:54 | Karma: 0 | Přečteno: 22x | Diskuse| Poezie a próza

Eva Sádecká

Hlídej lásku

U brány stojím, tvé světlo hlídám. Já věrně střežím tvou duši, má milá. Našlapuj opatrně, létej obezřetně, ať si nepolámeš křídla...

17.4.2024 v 7:15 | Karma: 3,65 | Přečteno: 88x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Pro radost

Jiný život, jiné činy? Jaký příběh nyní vyprávíš? Díváš se často do své duše? O čem stále tajně sníš?

17.4.2024 v 4:57 | Karma: 0 | Přečteno: 43x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Hýčkej se

Jde se lenošit? Povinně? To si dám líbit. Potěšení duši slíbit. Je čas. Objevit zase to hezké v nás...

16.4.2024 v 23:55 | Karma: 0 | Přečteno: 45x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Jahodový medvídek

Ten se má! Voní jako letní den, zkrátka pohoda. Jahodový medvídek čeká na děti. Zaslouží si odměnu, ten, kdo jej vytvořil.

15.4.2024 v 13:16 | Karma: 0 | Přečteno: 43x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Hravé kapky

Z nebe padají stříbrné kapičky, už jsem mokrý celičký. Procházka mne zmáhá, studí mne tlapičky! Ouha...

14.4.2024 v 18:09 | Karma: 0 | Přečteno: 37x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Pohoda

Pojďte dál, už na vás čekáme. S dobrou náladou vás rádi přivítáme. Máme stejnou myšlenku? Sluníčko si užít venku?

14.4.2024 v 12:31 | Karma: 0 | Přečteno: 41x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Blízkost

Nevzdalujeme se příliš, když hledáme vně sebe? O co usilujeme? Může nám někdo dát to, co chceme? Víme vlastně, co potřebujeme?

13.4.2024 v 10:41 | Karma: 0 | Přečteno: 43x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Pošta pro tebe

Jeden dílek v rodině chybí? Celý život si jej přejeme najít? Podvědomě tušíme, že existuje, protože nám neuvěřitelně schází?

13.4.2024 v 9:18 | Karma: 0 | Přečteno: 40x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Studánková lesní víla

Hlídá kapky deště. Prší? Volá - ještě, ještě! Chrání vodu, studánku, příroda se halí do spánku? Sluníčko jí líbá na čelo. To aby jí to slušelo...

12.4.2024 v 16:30 | Karma: 2,87 | Přečteno: 66x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Návrat

Toulal jsem se po zasněžených stráních, může za to život asi sám. Že všechno, co jsem s léty nabyl, se poztrácelo bůhvíkam...

8.4.2024 v 14:52 | Karma: 3,13 | Přečteno: 161x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Zrození motýla

Co se stane s housenkou, když se zakuklí? Ani se neptej, je to její konec. Pro motýla však nový začátek...

8.4.2024 v 9:27 | Karma: 0 | Přečteno: 43x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Platonická láska

Spí jako poupě, netušená, neprojevená. Ještě nezná svůj pravý potenciál. Poupě v růži, samet v hrubé kůži. Ještě nenadešel její čas...

7.4.2024 v 20:37 | Karma: 0 | Přečteno: 45x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Upřímná láska

Laskavé přátelství? Z hloubky bytosti vztahují se ruce. Srdce chce sloužit srdci? Zní to jednoduše.

7.4.2024 v 13:01 | Karma: 0 | Přečteno: 55x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Nezkrotná láska?

Bouřlivá, šílená, posedlá, bláznivá? Horká, jak láva? Čas pozná drama. Do jámy lvové padají sami? Poprvé a naposledy?

7.4.2024 v 9:17 | Karma: 0 | Přečteno: 66x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Probudím se, usmívám se

Jsem u maminky, co mi chybí? Sluníčko mi pohádku poví. Stačí mi tak málo, náruč doteků, za chvíli se zase schovám pod deku!

6.4.2024 v 17:19 | Karma: 0 | Přečteno: 48x | Diskuse| Osobní

Eva Sádecká

Chlebíček na cestu

Ten je vážně milý. Kdopak měl dlouhou chvíli? Nebo jen tak z recese? Nápad vždycky najde se. Z lásky pečený?

6.4.2024 v 12:44 | Karma: 0 | Přečteno: 50x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 1524
  • Celková karma 2,06
  • Průměrná čtenost 229x
Na štěstí nečekej, už tady je. Tak dlouho čekalo jen na Tebe.

www.evasadecka.cz,eva.sadecka@post.cz

knížky pro radost, písničky s kytarou, poetické večery, pohádky pro děti

 

Seznam rubrik